Saturday 29 September 2012

Perlis, Padang Besar dan PadangBezar....

Lepas kenduri kat Sungai Petani tu, kita terus shoot ke Perlis. Dari Taman ria rumah tok andak, kita masuk highway ikut Sungai Petani Utara terus ke Jitra. Dengan bantuan GPS, kita cari Seri Malaysia Perlis. Kita lalu ikut Arau. Jauh jugak la Seri malaysia Perlis ni daripada Pekan kangar tu sendiri. Sebab mama dok bayangkan Seri malaysia tu dekatla dengan Sekolah Derma ke, dekat Stadium ke tapi jauh ke dalam dekat dengan SUK sana. Tak kisah lah, janji ada view menarik dan biliknya selesa.

Ya, kita dah sampai Perlis tapi kita dah terlepas hotel ni tapi tak la jauh sangat. Papa kena pusing balik untuk ke hotel.


Yep, dah sampai. kayra tak pernah masuk Hotel Seri malaysia ok. jadi, ni la first time Kayra kat sini. MamaPapa pun...


Moody ok moody. Apa taknya, tengah sedap tidur mama kejut suruh bangun. Dah la panas. Papa tak mau dukung. Kenalah kayra jalan sendiri. dah umur empat tahun masih nak papaMama dukung, berat pulak 15 kilo. maunya patah pinggang mama kalau dukung Kayra.


Check in. Cantik la kaunter depa. Sangat welcoming.


Bilik kita. Rasanya papa ambik Family room. Ada satu katil kelamin dan satu katil single. Buka langsir kat belakang nampak bukit.


Nombor Bilik. Bilik ni kita duduk. hehehe...save the date....


Melalui Arau dan Chuping, dikiri kanan saujana mata memandang ladang tebu.Akhirnya kita jumpa ini.


Dan penunjuk arah ini.


Ini jugak.


Berhenti disini, scan passport.


Settle kat imigresen Malaysia


Nampak ini pulak.


Kita masuk sini. Imigresen Siam.


Berhenti di sini pulak dan cop passport. Oh ya, kat imigresen Malaysia kita scan passport dan kat imigresen Thailand pulak kena cop (stamp) passport. Yey...kita dah maju sikit dari segi teknologi di situ.


Dah jejak Thailand. Kalau di sebelah Malaysia, Padang Besar di sebelah sempadan pulak PadangBezar.


Thumbs up untuk jalanraya di Thailand tapi bila tengok atas nampak wayar elektrik yang berselirat, rasa sangat menyemakkan.


Ada gambar berdua saja. Tu la papa, time kayra dok ready nak bergambar awak dok buat muka pelik. Lidah terjelir la, muka penyet la, akibatnya tak ada Kayra dalam gambar ni. Merajuk dah dia.




Tau tak, sebenarnya tujuan kita nak masuk Thailand hari tu sebab nak makan ja....


Puas pusing pekan siam ni nak cari tempat makan akhirnya kita berenti kat sini.


Berenti nak makan kat sini bukan sebab tak ada tempat lain, tapi sebab dah malas nak usha tempat lain.


Order makanan pun lauk biasa yang selalu kita makan kat Restoran makanan Thai jugak.


Mama lapar tapi nak bergambar jugak dulu.


Tanpa buang masa. Dua anak beranak ni terus menyuap tak toleh kiri kanan.


Lepas makan kita singgah pi beli beras siam satu paket dan asam jawa pedas kudapan yang mama nak tu. Lepas tu ada la kita singgah kat gerai yang jual barang macam kedai dua ringgit kat malaysia tapi kita tak beli apa-apa pun.  Tanpa buang masa lepas tu kita terus gerak menuju imigresen. Macam biasa pi cop passport kat imigresen Thailand.


Ada tiga sorang satu. MamaPapa punya untuk 2 tahun, Kayra punya 5 tahun. Kenapa Kayra 5 tahun ? Sebab Kayra umur bawah 5 tahun bayar RM150  untuk buat, mamaPapa punya untuk 2 tahun je pun dah RM 100. Papa kata tak apalah, buat 5 tahun terus untuk Kayra, senang. MamaPapa bila-bila pun senang nak renew, Kayra susah sikit sebab sekolah.



Kita tidak dibenarkan ambil gambar kat sini. Tapi biasalah, mama curi-curi. Ala, tak rock lah bercerita tanpa gambar...


Kangar di waktu malam




Dah sampai hotel. nak jugak tu bergambar. Tadikan masa sampai Kayra tak mau bergambar. So, bila malam ni mood dia baik, mama tangkap gambar kamu banyak-banyak.


"SELAMAT MALAM SEMUA"


Sambung lagi nanti...k...

































No comments:

Post a Comment