Saturday 1 February 2014

Hatyai 2.11.2013 day 1




Ayoyo....cerita tahun lepas lagi. Biar la basi macammana pun. tetap gak nak letak dalam ni. Ok ? Ini untuk Kayra jugak. Kenangan yang indah-indah kita simpan, yang pahit-pahit kita cuba buang ok.

2.11.2013 kita pi Hatyai lagi... Kali ni Tok Honey ikut kita. 



Rasanya ini kali yang ketiga kot Kayra masuk Thailand. Kalau nak kira yang kita masuk sekejap just untuk makan-makan tu ada la lagi. Tapi ini kalau nak kira untuk bermalam, memang kali ketiga la kalau tak salah mama. Passport kayra 'hidup' lagi, maksudnya kita harus guna betul-betuk. Kan ??


Ramai sangat orang kat imigresen untuk cop pasport. Kena pulak cuti hujung minggu bersambung dengan cuti deepavali kalau tak salah mama. So hadapla kita kat situ berjam-jam. Tok Honey dah lapar, sementara nak tunggu papa nak cop salinan geran, sempatla kita berdua mama dan Kayra merasa sikit pulut ayam yang tok honey beli.


Sampai kat area pantai Simla lebih kurang jam 1.30 waktu malaysia. Apa lagi, papa bawak kita terus ke kedai makan hari tu, Sedap campur lapar, mama makan sampai lupa mak mertua ada kat depan.

Sekali lagi sampai lagi anak dara ni kat sini. Kayra pakai gaun hadiah harijadi daripada Tok Honey,


Kayra dengan mama yang makin membesar 'pelik' sejak akhir-akhir ini. Bila pulak nak start diet balik ni...?


Hari tu tak dapat bergambar dengan mermaid kan ?   Ha , kali ni dapat pulak. So, kita bergambarlah sampai jemu.


Cik kak ni dari jauh seronok sangat nampak mermaid. Tapi bila dah dekat, dapat pulak peluang bergambar, takut pulak dia.


Tok Honey bagitau kita dia dah pernah mai sini dulu. Kiranya datang pantai Simla ni mungkin second or third visit. Mengimbau kenangan lama tok Honey...  :)


Ada orang kat Kanada tu kan tunjuk gambar dia dgn hubby dah kurus. Hi ha, gambar i dengan hubby i ...


Sekali lagi kat sini....   :)


Lepas tu, kita terus ke Klong Hae Floating Market. Macam hari tu jugak tak ada beza. Cuma kali ni bawak Tok Honey kan ?


Sehari sebelum mai sini, Kayra mama tinggalkan dengan tok honey sekejap dalam dua hari sebab school kayra kan tutup sekejap dua hari sebab cuti yang bersambung-sambung , mama tak dapat la nak cuti lagi sebab hari tu kan mama dah bercuti panjang. So, tinggallah Kayra dengan Tok Honey sekejap. Enjoy Kayra kat sana sebab tak payah bangun pagi-pagi pi school, dah tu birthday present dari Tok Honey dapat barbie dengan gaun lagi...


Panas petang kat Klong Hae buatkan kita sangat dahaga. Lagi seronok dapat bekas minum yang cantik-cantik tu.


Sejenis ubi. Colour purple. Apa nama ubi ni ? Keledek ye ? Mama pun tak tahu. Main telan je. Tapi sedap tau. 


Hari tu kat Klong Hae , tak la ramai orang sangat. Tapi tak tau la pekan Hatyai macammana malam ni sebab tadi  kat imigresen ramai sangat-sangat.


Kayra kat mana-mana pun happy. Tak kira la panas ke hujan. kikikiki....


Dan kami pun sangat gembira. kalau dapat bersama-sama.


Dapat lagi benda ni. Nanti kita kumpul banyak-banyak ok Kayra...? Hehehe... nanti boleh tanam bunga...


Macam biasa, mesti mai kedai ni...Papa nak beli tembikar gantung nak buat lampu...


Kat gerai lain pulak.  Eh mama buat apa tu ?


OH, macam biasa kalau jumpa poskad mama memang akan beli dan pos balik kat rumah kita. Macam best pulak buat macam ni. Tulis poskad dan hantar ke alamat sendiri. Lepas tu dah dua tiga hari dapat, teringat lagi kenangan masa bercuti. Cuba la....


Tok Honey pulak nak beli T shirt untuk cucu-cucu.


Banyak T shirt untuk dipilih. Semua cucu akan dapat sorang satu, termasuk la Kayra tu...



Masa kita pi tu, macam ni la nilai Ringgit kita.


Berpusing-pusing kita nak cari hotel. Nak cari yang murah dan betul-betul kat tengah pekan. Tapi sorry la. Musim pack macam ni mana nak dapat. 


Akhirnya dapatlah hotel ni. Kat pinggir pekan jadilah...


Hotel lama. Suasana pun lama jugak. Buruk je. Tapi memandangkan sekejap saja nak duduk. Redha je lah...


Tengok saja tak perlu kata apa-apa....


Seperti yang dirancang. Malam tu memeng kita tak duduk hotel. Kita keluaq la. Malam kat hatyai sangat happening ok. Kita tunggu pickup ni kat depan hotel ni ja. Bell boy yang tolong angkatkan beg kita petang tadi tolong tahankan teksi pickup ni. Empat orang kita ja yang jadi penumpang.


Kita tuju terus ke Le Garden Plaza. Turun ke tingakat bawah dan terus kesini. Dua kali papa masuk. Sekali dengan mama, sekali lagi sorang. Best sangat ke ? Kayra pulak jalan-jalan denga tok Honey.


Lepas lepas sejam lebih kurang dalam tu, kita berjalan lagi kat area-area situ. Beli belah apa yang patut. Tak makan pun kat situ malam tu. Tapi... kita beli bungkus pulut ayam makan kat hotel. Pulut dan ayam goreng harga lebihkuran lapan ringgit satu set. Sedap. Memang favourite mama pun...

Malam tu papa berurut kat bilik hotel. Tersengguk-sengguk mengantuk mama tunggu, sebab urut badan kat dalam bilik. Yang tukang urut tu lelaki melayu pattani. Slang cakapnya lebih kurang macam bahasa kelantan. apa lagi, macam-macam la cerita keluar. Adoiiii....menyesal pulak tanya macam-macam sebab dia bagitau hotel yang kami menginap tu berhantu sikit. No wonder la tak ada pengunjung lain selain kami. Apa nak buat. Mama lansung teringat, masa petang tadi tidur sekejap mama mimpi ada perempuan siam ketuk tingkap mintak buka pintu. Aduhai.... kita menginap kat tingkat tiga. Adakah itu satu cubaan mengusik...???

xoxoxo

No comments:

Post a Comment