Monday 16 January 2012

Bandar Tasik Bukit Merah

Papa kerja hari sabtu. Mama dengan Kayra lepak kat rumah saja seharian. Mama tak hantar Kayra pergi school hari tu sebab nak Kayra temankan mama. So, sepanjang hari Kayra dengan mama berparty kat rumah. Penat Kayra lari naik turun tangga sebab Kayra dengan mama main cari-cari nombor dan mama sangat puas hati sebab Kayra dah kenal number one to ten. Lewat petang baru papa balik, masa papa sampai Kayra dah tertidur kepenatan.
Oleh kerana papa tinggalkan kita hari Sabtu lepas, makanya untuk mengganti hari ketiadaan papa dengan kita tu, papa bawak kita bergumbira mandi-mandi main air kat Bukit Merah Water Park. Tempat tu dekat saja dengan rumah kita dengan perjalanan tak sampai setengah jam rasanya.
Tok Honey dan Tok Yang join kita hari tu. Bestnya Kayra dapat main-main air walaupun Kayra ni penakut air tapi masih enjoy kat sini.







Papa sewa pelampung besar yang Kayra naik berhanyut-hanyut kat dalam kolam. Mula-mula menjerit-jerit jugak tak mau naik sebab takut, tapi lepas pujuk-pujuk naik jugak lah dia. Mana boleh tak naik, rugi je la kalau dah sewa tapi tak naik.
Kat dalam ni ada 3 kolam besar yang berasingan. Kolam pertama ada permainan yang lebih sesuai untuk kanak-kanak. Kolam kedua lebh sesuai untuk golongan dewasa tapi kanak-kanak tetap boleh masuk dibahagian tepi yang bergerak seperti aliran sungai, aliran tu membentuk arus air dimana pelampung boleh bergerak sendiri walaupun tak ditolak. Kolam pertama pun ada aliran air tapi tak kuat sangat, kita kena tolak gunakan kaki kalau nak pelampung bergerak.


Kolam ketiga pulak luas. Ada wave tiruan, dah macam ombak pantai pulak. Kat dalam ni ada replika batu buaya dan penyu besar. Kat sini ramai orang berendam-rendam. Kat sini kayra main kat gigi air je. Ada jugak replika kapal. Boleh main slide kat sini.





 Sementara kayra dengan papaMama main air, Tok Yang baca-baca paper kat bawah wakaf. Tok Honey join kita jugak sekali-sekala.




 Penat dan panas. Tok Honey dengan kayra berenti sekejap makan aiskrim. Mahal makanan kat dalam ni. Kalau boleh bawak makanan masuk tadi, dah lama mama angkut segala jajan masuk dalam.




Dah puas mandi-manda. Salin baju basah. Kita keluar dari situ. Perut dah lapar ni sebab penat. Kita singgah sekejap kat food court luar taman air makan laksa sekejap.


 Dah settlekan laksa 3 mangkuk share 5 orang. Kita pusing sekejap kat kedai-kedai dalam tu. Dah puas hati lepas mama belikan satu pensn besar untuk kayra kita gerak keluar dari Bukit Merah Lake Town dan singgah sekejap untuk makan tengahhari kat kedai tepi jalan. Tok Honey belanja ikan bakar hari ni. Dah settle makan, salam-salam, kita berpecah. Tok Honey dan Tok Yang balik ke Taiping, kita pulak balik Nibong Tebal.


Selesai sudah aktiviti hari minggu kita. Penat betul hari ni. Esok kita bangun awal k, Kayra kena pergi school....

2 comments:

Siti Hajar said...

best nya.. nampak macam orang tak ramai kat sana kan

Salina said...

best gak BMLR ni, sy penah gi sekali tapi kalo sy lbh suka ke lost world lg..

salam perkenalan dr http://www.kasihsalina.com/..

kita dh follow awk..jom follow kita lak ye..

Post a Comment