Thursday 5 July 2012

Sabtu Ahad lepas....


Sabtu ahad lepas kita buat apa ye ? Tak tau apa yang nak buat tapi yang pasti papa ajak mama basuh langsir. Sabtu pagi hantar kayra pi kindy pastu papa ajak mama makan nasi kuning. Nasi kuning tu dah memang  rutin sarapan papaMama hari sabtu lepas hantar Kayra pi kindy. 



Lepas makan mamaPapa balik rumah settlekan kain baju dan basuh langsir. Wah, penat. Buka langsir satu tingkap, buang besi penyangkut, basuh satu round. Day curtain dulu. Sambil-sambil tunggu yang dicuci ,  buka besi penyangkut night curtain pulak. Dah siap cuci, pasang penyangkut terus ja gantung. kat tingkap. Bila night curtain dah siap cuci, gantung yang tu pulak. Ulangla proses itu untuk next tingkap, dan next tingkap yang seterusnya.  Tapi hari sabtu sempat siap untuk master bedroom saja. Cadangnya kita buat esok untuk bilik tidur atas pulak.
Tepat jam 12 tengahhari, mamaPapa sama-sama ambik Kayra. Lepas tu papa nak gunting rambut pulak. Kita temankan Papa jumpa barber.



Lepas tu balik rumah, kita sambung membasuh. Rehat-rehat sekejap sebab dalam pukul 3 kita nak pi kenduri pulak. kenduri makan-makan ja. Mama mandikan Kayra dan bagi tengok kartun sekejap sementara nak tunggu pukul 3. 
Pukul 3 setengah lebih sampai rumah kenduri. makan dan balik. Baiknya tuan rumah bagi buah tangan lagi. Durian 3 biji. Alhamdulillah, murah rezeki kami petang tu. Sebenarnya kita plan lepas kenduri kita nak shoot pi pulau, tapi memandangkan ada durian, kita hantar balik rumah dulu lah. Mama takmau la kereta mama bau durian. Hantar kat rumah sekejap durian tu, nasib baik rumah tak jauh sangat.
Dah hantar, kita terus menuju ke Pulau. Pick up maksu , paksu takda , kerja. Mama cadang nak ajak papa main bowling sekejap. Tapi jalan jammed la. Tak jadi dan kita terus ke Batu Feringghi. Papa nak tengok replika kapal untuk display kat kabinet tv baru kita. Hmmm...kita ada tv display cabinet baru tau, warna putih.....
Tapi replikanya tak jumpa-jumpa. papa beli lampu hiasan untuk pejabat dan Kayra dapat rantai satu. Rantai murah je, nescaya akan luntur tak lama lagi. Hehehe..





Esok pulak kita ada tetamu. Tok Honey dan tok yang datang bawak Aaron dan Adelia. Mama masak hari ni. Petang baru Tok Honey balik. Meriah rumah kita.




Tok Honey balik lepas asar. Papa suruh kita siap cepat-cepat. Nak keluar jugak walaupun penat. Jarang sangat kita lepak lama-lama kat rumah di hujung minggu. Kalau rumah dah cler barulah datang mood nak berjalan. kalau rumah berserabut saja, kita duduk diam-diam kemas rumah.
So, petang tu kita ke Pacific Perai. Papa nak round ukur supermarket. Hehehe... Kayra dapat la main sekejap.



Sekejap kat sana kita balik semula ke Nibong Tebal. Lapar ? Singgah makan sekejap. Nasib baik kedai panel papa tutup hari ni, dapatlah kita makan kat tempat lain. Ada satu kedai tu mama panggil kedai panel papa sebab papa suka sangat makan kat situ, sampai jemu mama.
Dapatlah mama makan western-western sikit. Ini tak, asyik makanan siam je.  






Dah selesai makan, balik dan tidur. Pukul sebelas barulah Kayra tidur. Itupun sebab mama paksa tidur, tutup lampu, pasang aircond dan gosok belakang sampai lena.
Lepas dia tidur, barulah mama dapat turun bawah iron baju kerja dan uniform school Kayra.

Hmmm....sangat penat .....!!!!

No comments:

Post a Comment