Wednesday 29 February 2012

Pulau Aman Somewhere in Penang

Petang ahad tu Tok Honey dan Tok Yang mai rumah kita.Mama tak masak apa-apa untuk menjamu, cuma hidangkan kek yang mama buat semalam je kat tok Honey. Ada jugak mama tanya kat papa apa nak dijamu kat Tok berdua tapi papa cakap tak payah. Mama senang je, papa cakap tak payah means tak payah lah. Mungkin papa ada rancangan nak makan kat mana-mana.
Sesampainya tok Honey dan tok Yang kat rumah kita, mama hidanglah apa yang ada. Lepas zohor papa ajak keluar, mama dah agak dah mesti nak makan kat luar.
Papa ajak kita semua pergi Pulau Aman. Pulau Aman tu dekatlah jugak dengan rumah kita, perjalanan tak sampai 20 minit.

Kita dah sampai ke Jeti Batu Musang Batu Kawan. Panas terik masa tu. Panas-panas pun Kayra excited nak naik bot. Ada food court ke restoran terapung ntah kat situ baru buat tapi tak siap lagi. Sangat cantik. Bertambah lah tarikan jeti ni nanti.


Turun tangga nak ke tempat bot. Ini sebenarnya jeti baru, jeti lama dah jadi tempat nelayan angkat ikan je dah. Jeti baru lebih cantik dan lebih dekat dengan Pulau Aman. Masih baru dan menjadi satu-satunya pengkalan bot penumpang yang akan bawa pelancong dan pelawat Pulau Aman dari tanah besar.


Sangat suka gambar ini.

Gambar ini jugak...

Waktu ni kamera mama dah kehabisan bateri. Gambar ini dan seterusnya mama terpaksa copy dari kamera papa. Tok Yang tengok apa tu ?

Kita atas bot. Seronoknya Kayra masa ni dapat naik bot. Orang tak ramai sangat masa ni.


Tok Honey dan Tok Yang. Lovely Dovey.


Kita dah semakin mendekati Pulau Aman. Gambar dari atas bot.


Dah sampai dah kita. Perjalanan menaiki bot rasanya tak sampai 15 minit.


Apa yang ada di pulau ini, semuanya terlukis di sini.

Kita akan melalui jalan ini dari pengkalan bot Pulau aman ke Perkampungan nelayan.


Ini kat tangga sekolah, satu-satunya sekolah Kebangsaan disini.


Kita mula menjelajah perkampungan nelayan ini.


Kecil saja kampung ni, dalam setengah jam kita boleh habis pusing. Budak ni tak berenti-henti berlari. Penat mama nak kejar.


Ini gambar masa kita dalam perjalanan ke telaga emas.


Dah sampai pun. Ada satu telaga besar kat situ. Menurut cerita ada pernah ditemui batu yang berwarna keemasan disini, agak heboh masa tu tapi malangnya bila dikaji, bukanlah emas tetapi hanyalah batu berwarna emas. Rentetan dari kisah itu, telaga tersebut digelar telaga emas.


Kat sini boleh mandi manda dan mengutip remis. Suatu hari kita mesti datang sini mandi. Mesti...


Kebetulan berjumpa jugak dengan sepupu papa kat sini. Auntie nana bawak rombongan sekolah yang buat kem motivasi ke apa ntah kat sini. Sekolah Alam Shah.


Kebetulan berjumpa kat gerai makan. Apa lagi, bersembanglah kita sambil menunggu hidangan sampai.


Masa ni muka Kayra dah merah-merah sebab panas sangat. Terpaksalah mama ikat rambut dia dengan harapan taklah panas sangat berbanding masa rambut mengerbang.


Nampak tak tu ?  itu, yang dalam pinggan tu?  Makanan itulah yang masuk kat dalam perut kita petang tu.



Salah satu chalet yang boleh kita tinggal kalau nak bermalam disini. Sangat kedesaan. Banyak lagi chalet kat sini. Papa dah jatuh hati kat chalet ni. Nanti kita datang lagi k papa.


Permandangan disudut lain pulak. Di sana itu chalet terapung. Jauh sangat nak berjalan ke sana, mama dah penat.



ewah, kayra bergaya pelanconglah sangat.


One more times kayra.


Nama pun perkampungan nelayan kan, mesti ada bot dan mesti ada nelayan. Tapi kenapa semua bot satu colour je ?


Ok, masa untuk balik. Kita tengah tunggu bot untuk bawak kita balik ke tanah besar. Lupa, tambang pergi balik seorang adalah enam ringgit.


Dah sampai, cik Kayra katanya dah penat. Begini lah dia bila dah penat.

Ok dah, letih, panas dan kenyang, Balik rumah. Lepas Tok Honey dan Tok yang balik kita mandi segarkan badan, lepak-lepak atas katil dan terlelap. Sedar-sedar esoknya dah subuh.
Bangun bersiap, pergi school, pergi ofis.

End


2 comments:

Unknown said...

hehe , btw .. yg psal bot clour bot tuh actually ikut kwsan .. kalau pegi sebelah kuala muda bot dan sampan kebykkannya wrna lain dari pulau aman .. =)

syarida said...

oh, ya ka?
Thanks sebab bagitau ye Hariz. Salam...

Post a Comment