Thursday 2 July 2020

PKPP Pasca PKPB.... cerita kita seribu makna...






Hampir tamat sudah episod duka cerita terkurung dah hampir tidak boleh kemana mana. 


Apabila Menteri pendidikan umum semalam sekolah akan dibuka tidak lama lagi dan kes baru cuma satu kes dan bukan dari penularan tempatan, dah dapat rasa Malaysia dah hampir menang melawan wabak covic 19 ini.



Untuk kenangan yang tidak mungkin terlupakan PKP atau RMO di Malaysia bermula pada tarikh 18 Mac 2020 dan berakhir pada 9 Jun 2020. PKP adalah Perintah Kawalan Pergerakan atau dalam English RMO (Restrict Movement Order).
Bila ini berakhir...
Dan mama rasa satu kehilangan. Perasaan bila mama terpaksa lepaskan anak-anak kembali kesekolah, kembali kepangkuan guru-guru dan kembali kepangkuan kawan-kawan mereka. Mama akan rasa rindu bila balik kerja disambut anak-anak.



Sebenarnya Audra dah mula ke kindy semalam iaitu 1 Julai 2020. So Happy la dia. Mama je tak happy sebab kena tambah bayaran yuran , cikgu kata untuk tampung keperluan SOP kerajaan, so semua tu mak bapa yang kena tanggung. Tak apalah, asal audra kesekolah, syukur dah mama. Tapi sebenarnya risau jugak ni, ye lah, bdak-budak boleh ke nak follow SOP penjarakkan sosial semua tu? Apapun mama harap anak-anak mama di bawah lindunganNya selalu.


Kakak pula akan kesekolah pada 15 Julai 2020. Dan kerajaan memang mengotakan janji untuk mengumumkan pembukaan sekolah pada dua minggu awal. Macam biasa nampak keterujaan kakak untuk kesekolah semula. Tapi sebelum tu, macam-macam permintaan kakak nak makan itu ini, nak kesana sini sebelum kesekolah semula.


Tapi sayang betul hajat kita nak ke Langkawi akhir bulan ni sebelum sekolah buka terpaksa kita tangguhkan sebab sekolah akan buka awal dari tarikh rancangan kita. Sengaja papaMama tak mau ke Langkawi awal-awal ni takut pack sangat dengan pelancong tempatan yang nak bercuti ke dalam negara. Dan nasib baik jugak kita tak book lagi ro-ro. Takut nanti burn je kalau tak jadi sebab mamaPapa rasa sayang jugak nak pontengkan kakak dan audra dari school. Jadi kita tangguhkan je la dulu percutian kita ni. Banyak masa lagi, nanti kita berjalan la. Ada banyak masa, mama pun rindu dah nak jalan-jalan. Langkawi lama dah tak pi, apatah lagi Pangkor, sejak Audra lahir tak jejak lagi kita ke Pulau Pangkor.

Tapi apapun kita harus bersyukur, pandemik ni buatkan kita lebih muhasabah diri, lebih berjimat dan kita rasa (terutamanya mama) lebih suka berada di rumah. Tambah-tambah lagi waktu tak payah keluar kerja hari tu, bahagia je rasa...




xoxo









No comments:

Post a Comment