Monday 25 May 2020

Covic 19 Eid 2020M 1441H




💓💓💓💓




Berlalu sudah ramadhan sebulan berpuasa, tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira...

Anak muda di rantauan semuanya pulang ke desa...

tapi tahun ini...


tidak terjadi...

sebab tahun ini berbeza, semua dilarang mudik ke desa berhari raya. Kalau nak balik jugak silakan, takkan sampai ke kampung, denda dan saman yang sampai..

Untuk keluarga kita, semua serba sederhana. Ada jugak baju raya itupun sebab mama tempah awal, sebelum puasa dah tempah dah, Baju kurung tradisional sebab anak-anak mama wajib berbaju kurung pada hari raya pertama. Kalau tak sempat tempah hari tu gamaknya memang tak adalah baju raya. Dapatlah satu kegembiraan yang tak ada beza dari tahun sebelumnya...

Raya ahad kan, hari sabtu tu kiranya hari terakhir ramadhan pagi-pagi papamama dah keluar hajat hati nak beli daginglah kat market. Tapi ya rabbi punya lah ramai orang beratur nak masuk market tu. Pastu kan, papamama pi cari cari kat kampung-kampung ada la jugak jual daging lembu kat tepi-tepi jalan. Dapatla kila sekilo setengah daging dan sekilo paru lembu. Pastu cari lagi jumpa plak orang jual ayam, beli la seekor setengah. Pastu ke tempat lain plak, market yang tesorok sikit dapatla beli santan. Pastu balik rumah cepat-cepat sebab KayraAudra tinggal kat rumah kan... Kanak-kanak tak digalakkkan keluar rumah lagi. bahaya kan sebab virus korona masih dimana-mana.

Tahun ni kita tak balik berhari raya kat kampung. Tapi anak-anak mama dapat kegembiraan berhari raya di rumah sendiri. Papa awal-awal dah tempah ketupat dan rendang. Lemang plak papa nak beli malam raya tu kat tepi jalan yang selalu ada tiap kali raya tapi malangnya habis pulak, yang ada tinggal semua orang dah tempah. Tak ada rezeki kita makan lemang raya pertama.










Pagi-pagi raya pertama tu bangun awal-awal. Panaskan rendang, rebus ketupat, masukkan kuih raya dalam bekas dan hidang cantik-cantik atas meja. Lepas tu mama siap susun baju raya yang dah siap iron untuk kita semua pakai. Serba hijau kita semua pagi tu.






Dah siap semua kita bergambar dulu. Tripod tak ada tak apa, no hal, tangga papa angkat untuk jadikan tripod, ha kau...

Best jugak gambar raya dalam rumah sendiri. Tak pernah kita begini. Inilah pertama kalinya. Covid 19 bagi peluang kita beraya di rumah sendiri.










Lepas bergambar sakan kita makan hidangan raya di atas meja makan kita sendiri. Best pulak pakai cantik-cantik dan makan di rumah sendiri.







Lepas makan papa cakap, 'jom kita balik rumah Tok Honey ? ' Masalahnya rumah Tok Honey tu kat Taiping Perak, kita pulak kat Penang. Rentas negeri mana boleh papa...
Tapi papa cakap kita cuba je la, kalau rasa tak lepas kita patah balik..
So kita cuba-cuba..





Akhirnya lepas jugak. Masalah nak masuk sempadan negeri je.Bila dah lepas ok je kita. Sampai jugak kita ke rumah Tok Honey. Tapi tak bergambar pun dengan Tok Honey sebab Tok Honey tak pakai pun baju raya. Tapi tak kisah, janji kita dapat jumpa Tok Honey pada hari Raya. Tok Honey kan sorang je kat rumah tu.







Lepas Sejam dua kat rumah Tok Honey. Kita balik la. Kita tak cadang nak bermalam kat sana dah nama pun langgar arahan rentas negeri, so jangan le lama-lama k.
Tapi masa on the way balik sempat la kita singgah sekejap bergambar kat Tasik Taiping.

















Lepas tu kita makan jap kat Hotel Panorama. Eh !! tak balik lagi...








ok, lepas makan kita gerak la.


Masa otw nak jejak je sempadan kita lalu roblock, polis tanya jugak kita kemana, papa cakap kita masuk Perak sekejap bergambar. Memang kita bergambar pun kan...
Lagipun kita tak beraya, kita cuma ke satu rumah saja, dan dua tempat lagi kita tida contact sentuhan dengan sesiapa pun lagi...insyaAllah kita tau apa kita buat hari tu. Lagipun dah PKPB dah kan. Syarat dah makin longgar. Di Perak dah boleh buka premis perniagaan.


Sesungguhnya, Aidilfitri 1441H pada tahun ini, indah dengan caranya yang tersendiri...

#kitajagakita




xoxo































































No comments:

Post a Comment